فروشگاه فایل و مقاله | سل یو

فروشگاه آنلاین فایل های قابل دانلود و محصولات مجازی

فروشگاه فایل و مقاله | سل یو

فروشگاه آنلاین فایل های قابل دانلود و محصولات مجازی

کاهش زمان سفر مسافران دریایی در نوروز

خبرگزاری مهر: مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر هرمزگان، کاهش مدت زمان انتظار مسافران و افزایش خدمات رفاهی در بنادر را از جمله مهمترین اهداف اجرای طرح نوروزی سفرهای دریایی سال ۹۵ اعلام کرد.

محمد محسنی ضمن اعلام این خبر افزود: افزایش ظرفیت شناورهای ناوگان مسافری دریایی از بندرعباس به مقصد جزایر قشم و هرمز از ۴۳ فروند به ۴۵ فروند از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای طرح نوروزی است.  

وی افزود: با این اقدام، ظرفیت صندلی های شناورهای مسافری فعال در نوروز ۹۵ در این مسیرها از ۴ هزار و ۶۶ به ۴ هزار و ۳۰۰ صندلی افزایش یافته است. مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر هرمزگان گفت: امسال برای اولین بار در طرح نوروزی سفرهای دریایی، امکان خرید بلیت شناورها به صورت اینترنتی برای مسیر بندر شهید حقانی به قشم و هرمز از طریق سامانه www.hamdticket.ir در تمام نقاط کشور فراهم شده است.

وی اضافه کرد: ساختمان پایانه مسافری بندر شهید حقانی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع آماده ارائه خدمات رفاهی به مسافران است، ضمن اینکه نهادهای خدمات رسان در این ساختمان مستقر خواهد شد.

محسنی با اشاره به هماهنگی های مناسب با سازمان تاکسیرانی و شهرداری بندرعباس، افزود: ارتقاء ۱۰۰ درصدی ناوگان تاکسیرانی در بندر شهید حقانی و افزایش تعداد تاکسی  ها از ۵۰ به ۱۰۰ دستگاه، خرید ۵ دستگاه وانت بار و ارتقاء ظرفیت خودروهای برقی از ۱۰۵ به ۱۴۸ صندلی در محوطه این بندر از دیگر امکانات فراهم شده برای مسافران دریایی نوروز ۹۵ است.

به گفته این مقام مسئول، تعمیر اساسی ۲۱ پست اسکله شناور در بزرگترین بندر مسافری کشور و همچنین نصب سیستم روشنایی و آتش نشانی روی این اسکله ها اجرایی شده تا ضریب ایمنی پهلوگیری شناورها و پیاده و سوار شدن مسافر و معلولین افزایش یابد.

وی افزود: ایستگاه ثابت همیار ناجی نیز در بندر شهید حقانی آماده است تا در صورت نیاز از این ظرفیت برای امدادرسانی هرچه بهتر استفاده شود. مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر هرمزگان ضمن بیان این مطلب که طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی از ۲۵ اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۹۵ ادامه دارد، کاهش مدت زمان انتظار مسافر و افزایش خدمات رفاهی در بنادر مسافری را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

بیش از ۹۵ درصد کل سفرهای دریایی کشور در بنادر مسافری استان هرمزگان انجام می شود.



شگفتی‌ سازان بازار سهام

خبرگزاری ایسنا: بورس اوراق تهران که از نیمه دی ماه روند افزایشی خود را آغاز کرده و با وقوع تحولات سیاسی روزهای خوبی برای سهامداران به وجود آورده است، طی دو ماه گذشته با شگفتی‌سازی برخی سهم ها مواجه شد و همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد.

روند نزولی بورس تهران در دو سال گذشته و تداوم رکود در این بازار که به قهر سهامداران و فرار سرمایه به سمت سایر بازارها منجر شده بود، با اجرای برجام و گشایش های سیاسی پایان گرفت و بورس تهران در دومین سالگرد ریزش خود توانست روی دیگری از خود نشان دهد و دوباره سرمایه‌ها را به سمت خود جذب کند.

آغاز روند صعودی و افزایشی بورس تهران از نیمه دی ماه موجب شد تا قیمت سهام شرکتها که در این مدت به کف رسیده بود افزایش یافته و تقاضای چشمگیری برای خرید سهم ایجاد شود تا جایی که پول و سرمایه تازه به بدنه ضعیف بورس تهران تزریق شده و این بازار بتواند در کمتر از دو ماه بازدهی منفی خود را به بازدهی 25 درصدی افزایش دهد و از سایر بازارها پیشی بگیرد.

با آغاز روند صعودی شاخص بورس تهران نیز حدود 18 هزار واحد رشد کرده و از 61 هزار واحد به 79 هزار واحد رسیده است، بر این اساس بهار بورس در حالی در زمستان از راه رسید که بورس تهران در دو ماه پایانی سال روی خوشی به سهامداران خود نشان داد و با خارج کردن آنها از زیان، همراهان خود را خوشحال کرد.

با مثبت شدن جو بازار سرمایه اکثر صنایع بورسی از این وضعیت بهره‌مند شدند و بهبود قیمت و تقاضا را تجربه کردند، اما در این میان برخی صنایع سودهای چشمگیری نصیب سهامداران خود کردند و از این نظر شگفتی ساز شدند.از میان صنایع مختلف بورسی بی شک شگفتی سازترین صنعت بورسی به گروه خودرویی اختصاص دارد زیرا این صنعت بعد از اجرای برجام و رفع تحریم ها رشد پر شتاب و بدون توقف خود را آغاز کرد و توانست در مدت 3 ماه بازدهی کم نظیر 140 درصدی را نصیب همراهان خود کند.

رشد بی حد این صنعت در کنار استقبال و علاقه سهامداران برای خرید سهام و تشکیل صف های طولانی خرید برای این گروه، موجب شد تا گروه خودرویی به عنوان لیدر بازار سرمایه مطرح شود و فاصله قابل توجهی نسبت به سایر گروه ها داشته باشد.

البته در این میان برخی کارشناسان رشد قیمت این گروه را غیر واقعی و هیجانی دانسته و معتقدند که سهام شرکتهای خودرویی بیش از حد رشد کرده و حبابی شده است اما در این میان برخی دیگر ورود نقدینگی به این صنعت،امضای قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی و نیز افزایش سرمایه برخی شرکتها را دلیل توجه سهامداران به این گروه می دانند.

با این حال برخی شرکتهای این گروه همچون سرمایه گذاری رنا، ایران خودرو ، سایپا و ایران خودرو دیزل که به قیمت‌های کمتر 100 تومان رسیده بودند، در این مدت رشد زیادی تجربه کرده و بازدهی 250 تا 300 درصدی را نصیب همراهان خود کردند.بازدهی این صنعت در یکماه اخیر 38 درصد و در یک هفته 9.5 درصد بوده و این گروه با وجود رشد قیمت سهام شرکتهای زیر مجموعه خود همچنان با صف‌های خرید طولانی مواجه است و یکی از گزینه های خرید سهامداران محسوب می شود.

بعد از صنعت خودرو، صنعت محصولات فلزی از دیگر صنایعی است که بعد از اجرای برجام مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفته و توانسته بعد از صنعت خودرو بیشترین بازدهی را کسب کند و با بازدهی 120 درصدی در سه ماه اخیر در رتبه دوم قرار بگیرد.دیگر صنعتی که در این مدت مورد توجه سهامداران قرار گرفته و توانسته بازدهی مطلوبی نسبت به صنایع دیگر داشته باشد، صنعت محصولات چوبی است که در 3 ماه اخیر میانگین بازدهی 99 درصدی را نصیب همراهان خود کرده است.

بعد از خودرو، محصولات فلزی و محصولات چوبی، صنعت ابزار پزشکی با 70 درصد، فرآورده های نفتی با دارا بودن شرکتهای پالایشگاهی با 54 در صد، سایر مالی با 43 درصد، غذایی به جز قند با 40 درصد، تامین آب با 39 درصد، دستگاه های برقی با 38 درصد، سرمایه‌گذاری‌ها و فنی مهندسی با 35 در صد، مواد دارویی و انبوه سازی با 33 درصد، رایانه با 29 درصد و صنعت کانی غیر فلزی با 27 درصد از صنایعی هستند که توانستد بازدهی بیشتری از بازدهی 25 در صدی شاخص بورس کسب کنند و سهمداران خود را خوشحال کنند.



عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

خبرگزاری مهر: مراسم معارفه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در تالار آیینه حرم رضوی برگزار شد.

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس

عکس: مراسم معارفه تولیت آستان قدس



سونامی ژاپن؛ 5 سوال پس از 5 سال

خبرگزاری ایسنا: ژاپن روز جمعه پنجمین سال وقوع زلزله مهیب به بزرگی 9 ریشتر را پشت سر گذاشت که باعث بروز سونامی بزرگی شد که شهرهای ساحل شمال شرقی این کشور را ویران کرد. در حالی که موج‌های وحشتناک سونامی همه چیز را در سر راه خود می‌بلعید حدود 18500 نفر کشته و مفقود شدند.

سونامی راکتورهای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را غرق کرد و موجب گداخت راکتورها در بدترین حادثه اتمی پس از چرنوبیل در سال 1986 شد. در زیر نگاهی به وضعیت ژاپن پس از 5 سال می‌اندازیم.

سونامی ژاپن؛ 5 سوال پس از 5 سال
1- آیا خط ساحلی مورد اصابت سونامی به حالت عادی بازگشته است؟

برای همه مردم این گونه نیست. دولت برای بازسازی مناطق میلیاردها دلار هزینه کرده است.

برخی از جمعیت‌ها به مناطق مرتفع‌تر منتقل شده‌اند و سدهای دریایی بزرگ‌تر در حال ساخت هستند. اما این پیشرفت‌ها کند بوده و از بسیاری شهرها دیگر چیزی باقی نمانده است و از همین رو ساکنان پیشین نمی‌توانند یا نمی‌خواهد تا بازگردند.

2- برای افرادی که در آنجا زندگی می‌کردند، چه اتفاقی افتاد؟

ده‌ها هزار نفر به دیگر بخش‌های ژاپن انتقال یافتند یا این که در انتظار ساخت خانه‌های جدیدی در خانه‌های موقتی زندگی می‌کنند. برخی از این افراد بیکارند و از افسردگی رنج می‌برند و نمی‌توانند اوضاع خود را سامان دهند.

زندگی برای بسیاری از بازماندگان که خانواده خود را از دست دادند هرگز مانند قبل نخواهند بود.

3- وضعیت در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به چه صورت است؟

وضعیت فوکوشیما ثابت است و مناطق پیرامونی هنوز تقریبا برای ساکنان قبلی منطقه ممنوعه است.

هزاران نفر در روند از رده خارج کردن این نیروگاه که یک دهه به طول می‌انجامد فعال هستند. آن‌ها کاری حساس و خطرناک برای ایمن‌سازی راکتورهای بی‌ثبات انجام می‌دهند. روبات‌های کنترل از راه دور به محوطه‌های به شدت رادیواکتیو فرستاده شده‌اند.

با این حال شرکت انرژی الکتریک توکیو، متصدی این نیروگاه هنوز راه حلی بلند مدت برای حل و فصل حجم زیادی از آب‌های آلوده که برای خنک کردن راکتورها استفاده می‌شد و در مخازن بزرگ در این محوطه مصیبت زده نگهداری می‌شود پیدا نکرده است.

درباره‌ی اثرات بهداشتی بلند مدت تشعشعات که در این حادثه منتشر شد و نیز آب‌های آلوده که هنوز به اقیانوس نشت می‌کنند مباحث زیادی وجود دارد.

4- آیا این حادثه به معنی این است که ژاپن انرژی هسته‌ای را کنار گذاشته است؟

بسیاری از مردم ژاپن می‌خواهند برای همیشه از انرژی اتمی خلاص شوند. دولت و جامعه اقتصادی نظرات دیگری دارند. آن‌ها می‌خواهند چندین راکتور متروک شده را راه‌اندازی کنند؛ عمدتا به دلیل این که قبوض انرژی پس از این حادثه به شدت افزایش داشته است.

تنها تعداد کمی از راکتورها به دلیل مخالفت‌های مردم و تدابیر ایمنی سخت‌گیرانه به خط تولید بازگشته‌اند. انرژی هسته‌ای زمانی بیش از یک چهارم انرژی ژاپن را تامین می‌کرد.

با این حال سیاست‌های طرفدارانه توکیو از انرژی هسته‌ای با مانع رو به رو شد. دادگاهی در این کشور به سبب مخاطرات ایمنی دستور داد که دو راکتور (‌که به تازگی فعال شده بودند) دوباره خاموش شوند. اکنون فقط دو راکتور فعال در سراسر این کشور وجود دارد.

5- برای محافظت در برابر فاجعه دیگر چه اقداماتی انجام شده؟

برخی از مناطق در معرض سونامی به مناطق مرتفع‌تر منتقل شدند. سدهای دریایی بزرگ‌تر در طول ساحل در حال ساخت هستند و حصارهای مرتفع‌تری نیز برای حفاظت از راکتورهای در معرض خطر در نظر گرفته شده است.

برای تسریع واکنش توکیو به فاجعه، قوانین جدید وضع و طرح‌های تخلیه مناطق تقویت شده است.

ژاپن هم‌چنین یک نهاد نظارتی اتمی مستقل را تاسیس کرد. عکس‌العملی به روابط گرم بین صنعت و دولت که به عنوان عامل اصلی حادثه فوکوشیما مطرح می‌شود.

با این حال منتقدان می‌گویند این اقدامات کافی نیست و لرزه‌شناسان هشدار می‌دهند که ژاپن شاهد زمین لرزه و سونامی خواهد بود که فاجعه سال 2011 را تحت شعاع قرار خواهد داد و بنابر تخمین‌های دولتی جان حدود 300 هزار نفر در ساحل شرقی این کشور را خواهد گرفت.



ناو هواپیمابر آمریکا در راه شبه جزیره کره

خبرگزاری میزان: نیروی دریایی آمریکا ناو هواپیمابر اتمی خود را همزمان با بالا گرفتن تنش در شبه جزیره کره عازم منطقه کرده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد: انتظار می‌رود ناو هواپیمابر هسته ای یو‌اس‌اس جان استنیس امریکا امروز یکشنبه در بندر بوسان کره جنوبی پهلو بگیرد تا به رزمایش نظامی مشترک واشنگتن و سئول ملحق شود.
 
بر اساس این گزارش، این ناو 103 هزار تنی نقشی عمده در این تمرینات نظامی دو هفته‌ای ایفا خواهد کرد.
 
آمریکا و کره جنوبی از دوشنبه هفته گذشته در حال برگزاری رزمایشی گسترده در منطقه هستند که با انتقاد و نگرانی شدید کره شمالی مواجه شده است.
 
کره شمالی این رزمایش‌ را تهدیدی برای حاکمیت ملی خود دانسته و هشدار داده است در صورت مشاهده کوچکترین اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ، نیروهای این دو کشور را هدف قرار خواهد داد.
 
کره شمالی پیش از این رزمایش نیز تهدید کرده بود چنانچه آمریکا و کره جنوبی رزمایش‌ مشترک خود را آغاز کنند، پیونگ‌ یانگ آنها را هدف حملات هسته‌ای قرار خواهد داد.

زرادخانه هسته‌ای کره شمالی به دستور رهبر این کشور در حالت آماده باش قرار گرفته است.